Gratisaviserne – nyheder mellem marked og demokrati (2009)

Translated title: The Free Dailies – news between market and democracy

Description (in Danish): Hvis man vil forstå udviklingen i det danske pressesystem i det nye årtusinde, kommer man ikke uden om gratisaviserne. I 2001 rystede metroXpress de etablerede bladhuse, da den begyndte at forsyne danskerne med gratis nyheder, og i 2006 talte man om en regulær ”aviskrig”, da ikke mindre end tre nye landsdækkende gratisaviser med Nyhedsavisen i spidsen begyndte at udkomme inden for ganske få måneder. I dag er nogle af gratisaviserne lukkede, men flere af de tilbageværende er blandt de mest læste aviser i dagens Danmark. Kurset vil gå i dybden med gratisaviserne i et institutionelt og historisk perspektiv, og det vil gennemgå en række analyser af deres indhold. Hvor placerer gratisaviserne sig i det danske (og internationale) pressesystem? Hvem læser egentlig gratisaviser? Hvad er forskellen på kommerciel og publicistisk pressevirksomhed? Og er det rimeligt, når medier, meningsdannere og åndselite har udråbt gratisaviserne til nærmest at være en trussel mod demokratiet? Det er blot nogle af de spørgsmål, kurset vil besvare. Derudover vil kurset omfatte en mere generel introduktion til blandt andet teorier om nyhedsmedier og demokrati (eksempelvis Habermas’ offentlighedsteori), det danske pressesystem og brugen af nyheder, ligesom forskellige værktøjer til indholds- og publikumsanalyse vil blive gennemgået. Kurset vil således have interesse for alle, der er interesserede i den trykte presse, dens institutioner og funktion. Kurset lægger op – men er ikke begrænset – til eksamensprojekter med eksempelvis indholdsanalyse af aviser, receptionsanalyse blandt avislæsere, analyser af redaktionelle praksisser, etc. Kurset vil være en blanding af forelæsninger, diskussion, øvelser og studenteroplæg, og en undervisningsgang vil udgøres af et besøg på en af gratisavisernes redaktioner.

Course language: Danish

Study program: Master of Arts (MA) in Film and Media Studies

Department: Department of Media, Cognition, and Communication, University of Copenhagen

ECTS: 15

Number of students: ≈15

Links and documents: Syllabus