From journalism to paparazzi reality

New post on MediaWatch (in Danish and behind paywall):

Fra journalistik til Paparazzi-reality

Ekstra Bladets nye web-tv-format ‘Paparazzi’ er endnu et eksempel på, at aviserne går ud over kerneydelserne for at hente læsere. Og kommercielt rummer 24-timers kendis-format interessante perspektiver.

Ekstra Bladets nye tv-satsning ’Paparazzi’ er et web-tv-format, hvor en kendt person i 24 timer følges af et kamerahold, hvis optagelser streames live på Eb.dk.

Det er altså et format, der lokker med at give et blik ind i den ægte privatsfære bag facaden. Som sådan har det meget til fælles med populære reality-formater på de kommercielle tv-kanaler – ikke mindst ’Haps! Du er fanget’ på Kanal 4 og Kanal 5, hvor værtinden Annette Heick lænkede sig sammen med andre kendte og fulgte dem i tykt og tyndt. Første afsnit af ’Paparazzi’ er næsten reality i anden potens; første “offer” er nemlig – meget symptomatisk – Mascha Vang, der i sin tid blev kendt ved at deltage i 1. sæson af ’Paradise  Hotel’.

Det er på flere måder interessant, at Ekstra Bladet producerer et format som ‘Paparazzi’. Helt overordnet er det et tydeligt eksempel på, hvordan nyhedsorganisationer i disse år bevæger sig væk fra kerneydelsen og begynder at varetage medieproduktion i bredere forstand. Tiden, hvor en redaktion blot lavede dagens avis, og så var det det, er endegyldigt forbi.

Vi har i mange år set nyhedsorganisationer sprede deres aktiviteter bredt – ofte ud over områder, der ikke er strengt nyhedsrelaterede, men fungerer som annonce- eller trafikheste. JP/Politikens Hus har således andele i Bilzonen og har netop opkøbt hele Jobzonen, mens Berlingske Medias driver Sweetdeal, hvor kunderne kan få rabat på alt fra hårkure til kroophold.

Men det er alligevel noget nyt, at en avisredaktion udvides med en decideret underholdningsgren, som ’Paparazzi’ synes at være udtryk for.

Udvidelsen synes at give særligt god mening i et kommercielt perspektiv. Selvom produktionen af ’Paparazzi’ sandsynligvis er relativt bekostelig, er den for det første med til at cementere Eb.dk’s førerposition inden for dansk  web-tv. Flere mediebureauer forventer, at netop web-tv fremover vil blive et fremtrædende element på netaviserne, og at det er her, annoncemidlerne i vid udstrækning kommer til at ligge.

I en branding-sammenhæng er det næppe helt tosset at satse på web-tv, der kan trække et større publikum til siden. Ifølge Ekstra Bladet selv har premiere-udgaven således været i kontakt med brugere over 250.000 gange, hvilket må siges at være ganske pænt.

For det andet kan de 24 timers optagelse klippes op og pakkes til en lang række mindre artikler, der hver især kan generere trafik på netavisen. Vel at mærke trafik, hvor publikum bliver længere på siden end ellers. Der er altså tale om en form for økonomisk ræsonabel synergi-strategi, hvor det samme indhold kan genbruges og præsenteres flere gange i forskellige indpakninger.

Og for det tredje sender Ekstra Bladet med et tiltag som ’Paparazzi’ et klart signal til de andre aktører inden for kendis-/sladder-mediemarkedet om, at det ikke er et område, man har tænkt sig at overlade til de kulørte ugeblade (der dog ligesom de trykte aviser taber læsere såvel som oplag) og blogs.

Det kan måske være nødvendigt med et sådan signal i en tid, hvor blogs i hvert fald internationalt synes toneangivende og stjæle sladdertrafik fra de etablerede medier, og hvor Danmarks førende sladderblad ’Se og Hør’ opruster digitalt med Ekstra Bladets tidligere redaktionschef Niels Pinborg som ny mand i chefstolen.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *